Organisatiescan

SmitDeVries

Wil jij jouw bedrijf naar het volgende professionele niveau brengen?

SmitDeVries

Stap 1 van de organisatiescan: zorg ervoor dat je inzicht krijgt in de huidige situatie. Elk bedrijf is een combinatie van strategische, structurele en menselijke processen. Je hebt altijd te maken met ambitie en strategie (het strategische), organisatie en inrichting (het structurele) en de organisatiecultuur (het menselijke). Er komt dan ook veel kijken bij het runnen van een bedrijf. Want de verschillende processen moeten goed op elkaar zijn afgestemd om het bedrijf succesvol te maken. Zit er ergens zand in de motor? Dan merk je dat direct.

Wil jij jouw bedrijf naar het volgende professionele niveau brengen?

Vraag een adviesgesprek aan of download ons gratis whitepaper en scan zelf je organisatie in 7 stappen.

Waarom een organisatiescan?

Als verantwoordelijke van de organisatie heb je ongetwijfeld een aardig beeld over waar je heen wil met de organisatie. Maar ook waar je tegenaan loopt. Dit is alleen niet een volledig beeld. Ook de mensen binnen het bedrijf lopen dagelijks tegen zaken aan die jij nog niet hebt gezien. Misschien heb je het al wel gezien of gehoord? Maar weet je niet precies hoe je het kunt oplossen. Een organisatiescan geeft je inzicht in de hele organisatie.

Zonder goede werkbeschrijvingen kunnen echter de volgende dingen gebeuren:

  • Je weet wat je wil bereiken met het bedrijf, maar je weet niet hoe je de rest mee krijgt;
  • Je weet dat er veel meer rendement uit de organisatie gehaald kan worden, maar je vraagt je af hoe;
  • Het bedrijf is groter geworden, maar nu moet iedereen driedubbel zo hard werken;
  • Je wil het bedrijf overdragen aan de volgende generatie en wil dat zij in een goed georganiseerd bedrijf terecht komen
  • Er is onrust binnen de organisatie en je wil hieraan werken om dit weg te nemen
  • Je wil over een aantal jaar het bedrijf verkopen en het nu alvast laten doorlichten, zodat je het straks goed kan verkopen;
  • Je wil doorgroeien met het bedrijf, maar je vraagt je af hoe je alle onderdelen goed op elkaar afstemt;
  • Je wil ergens naartoe met de organisatie, maar je weet niet precies hoe je dit aanpakt en waar je moet beginnen;
  • Je weet waar je naartoe wil met het bedrijf, maar je blijft altijd tegen dezelfde hordes aanlopen;
  • Elke keer als jij je wil richten op de ontwikkeling van het bedrijf, wordt je weer in het dagelijkse werk gezogen;
  • De aandeelhouder wil een onafhankelijk oordeel van het bedrijf;
  • Je denkt te weten waar je staat, maar je wil dit ook eens door externen laten beoordelen;

Herkenbaar?

Laat ons je helpen inzicht te krijgen én te brengen in jouw bedrijf

Hoe? Onze onafhankelijke adviseurs voeren een scan uit van de organisatie. We kiezen hier voor externen omdat er dan vaak inzichten naar boven komen die mensen intern niet weten te achterhalen. Het is in dit geval makkelijker om eerlijk te zijn tegen een externe. Wij helpen je om erachter te komen hoe de binnenkant van de organisatie er precies uitziet.

Hoe? Met een hele concrete scan. Zo achterhalen we wat de organisatiegraad en bedrijfscultuur is. Maar ook hoe het bedrijf organisatorisch is ingericht.

Waarom een externe scan?

Verwacht van ons geen vuistdikke documenten met moeilijke taal. We willen dat werkbeschrijvingen niet alleen voor jou werken, maar ook voor je medewerkers en externe instanties. Kortom: iedereen moet ermee overweg kunnen en de stappen moeten helder zijn.

Wel baseren we onze adviezen op bewezen methodieken. Zo werken wij voor het vastleggen en optimaliseren van jouw processen volgens de methodiek van Business Process Reengineering (BPR). Deze methodiek bestaat uit acht stappen:

Hoe doen wij dat? Een stappenplan

Bepaal het bovenliggende doel

Loop je tegen een specifiek onderdeel binnen het bedrijf aan? Dan willen we daar meer focus op leggen. Als het bovenliggende doel aan de voorkant al duidelijk is, dan kunnen wij de scan nog gerichter uitvoeren. Is het doel om rendement te verbeteren? Dan leggen wij meer nadruk op de financiën. Is er onrust in de organisatie? Dan leggen we ons accent op de samenwerking. Sluiten we onze ogen dan voor andere onderdelen? Absoluut niet. We kijken kritisch naar de hele organisatie. Valt ons iets anders daarin op? Dan laten we vooral van ons horen.

Bepaal de methode

Een organisatiescan heb je in verschillende vormen. Een vragenlijst, audit en objectieve meetdata geeft je veel inzicht in het bedrijf. Maar wij doen het net iets anders. Door mensen te interviewen maken we het persoonlijk. We vinden het namelijk belangrijk om vanuit de medewerkers te horen waar zij tegenaan lopen. Het zorgt voor veel informatie. We leren elkaar goed kennen. En het zorgt voor draagvlak. Heeft het bedrijf ook objectieve data? Dan combineren we dat graag. Dus een persoonlijke benadering én objectieve data. Dat is voor ons de sterkste combinatie.

Bepaal de sleutelfiguren en betrek ze

We spreken niet alleen met de directie of het MT. We gaan voor een dwarsdoorsnede van de hele organisatie. Een vertegenwoordiging van alle afdelingen en alle ‘lagen’. Dit geeft ons een volledig beeld om tot goede inzichten van de binnenkant van de organisatie te komen. We zijn afhankelijk van ieders bijdrage. Daarom leggen we vooraf duidelijk uit wat het doel is van de organisatiescan en wat een ieder hieraan heeft. We spreken mensen individueel of in kleine groepen. Zo komt iedereen aan het woord.

Verzamel informatie

Hebben we de juiste mensen om tafel? Dan hebben we natuurlijk ook de juiste vragen nodig. Deze bedenken we op basis van het bovenliggende doel, de organisatie én de mensen waarmee we samenzitten. We halen informatie op over de huidige strategie, de organisatiecultuur- en structuur. Daar stemmen we onze vragen ook op af.

Trek conclusies op basis van de data (wat hoor je en wat zie je)

De interviews vormen een bron van informatie. Deze structureren we. We trekken conclusies en stellen
diagnoses. Om vervolgens de juiste handvatten voor de behandeling samen te stellen.

Terugkoppelen van de bevindingen

De verwachting van een vuistdik rapport mag je laten varen. Die verslagen belanden vaak in de kast. Zonde.
Daarom geven wij je aanbevelingen die handzaam en praktisch zijn. Iets waar je ook écht mee verder kunt.
We maken een afspraak om onze bevindingen met je te delen. Zo weten we zeker dat we elkaar begrijpen én kunnen we elkaar aanvullen.

Tijd voor actie, verbeteren en blijven monitoren

De organisatiescan is de start van iets moois. En we zeggen ‘start’, want daarna begint pas het echte werk. Tijd om aan de slag te gaan. We zetten acties uit en voeren verbeteringen door. Continu monitoren we hoe we ervoor staan en welke successen we behalen. Zo kunnen we samen de successen vieren. Motivatie ten top. Niet alleen voor jou en je medewerkers, maar ook voor ons. Want ook wij doen het voor de successen. Boosting Value noemen we dat!

Klaar om alles uit je onderneming te halen?

Wil je er alles uit halen, maar weet je niet zo goed hoe
en waar je moet beginnen? Wij zijn SmitDeVries en
helpen je het beste uit je onderneming te halen. Wij
voegen échte waarde toe aan jouw organisatie. Zo haal
jij het beste uit je bedrijf, mensen én jezelf.
Hoe we dat doen? Mouwen opstropen en gaan. Voor het
maximale resultaat.

aanhalingstekens
SmitDeVries voelde direct aan als een nuchtere en betrouwbare partij. Na jarenlang samenwerken is dat gevoel nog steeds hetzelfde.
SmitDeVries
We hebben al veel verkoopervaring in ons team. Toch heeft de SalesMastery onze manier van adviseren écht veranderd.
SmitDeVries
Dankzij SmitDeVries en OGSM hebben we onze organisatie verbeterd
SmitDeVries
In de afgelopen zeven jaar is onze omzet verdriedubbeld en marge is gelijktijdig gezond gegroeid. Daar heeft SmitDeVries een aandeel in gehad.
SmitDeVries
pijl-links-beneden
Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven