Organisatiestructuur
Loopt alles binnen je bedrijf zoals het hoort? Of merk je dat er vaak dingen misgaan? Goed organiseren begint bij een goede organisatiestructuur.
Organisatiestructuur
Loopt alles binnen je bedrijf zoals het hoort? Of merk je dat er vaak dingen misgaan? Goed organiseren begint bij een goede organisatiestructuur.
Herken je dit?
Veel ondernemers komen op een punt waarop ze merken dat de structuur binnen hun organisatie niet meer werkt. Heb jij bijvoorbeeld het gevoel dat mensen hun rol niet pakken? Dat jij de hele dag bezig bent om de gaten dicht te lopen? Of misschien herken jij de onderstaande punten wel binnen jouw bedrijf:
- Taken blijven liggen, waardoor jij voor je gevoel zelf alle gaten moet dichtlopen.
‘als ik het niet doe, dan doet blijkbaar niemand het’ - Je team weet niet precies wie waarvoor verantwoordelijk is, wat leidt tot misverstanden en inefficiëntie.
‘maar dat zou jij toch doen?’ - Belangrijke informatie gaat verloren, deadlines worden gemist, of afdelingen werken langs elkaar heen.
‘oh, bij onze afdeling doen we het juist op deze manier…’ - Beslissingen duren lang of worden helemaal niet genomen. Het is niet duidelijk wie de knoop hoort door te hakken.
- Gevolg? Je hebt zelf álle knopen door te hakken.
‘Iedereen blijft mij als ondernemer aankijken om de knoop door te hakken. Het lijkt wel alsof álles langs mij moet’ - Je bedrijf groeit, maar de interne structuur groeit niet mee, waardoor je vastloopt. Er ontstaat druk op cruciale punten binnen de organisatie. Met uitval als gevolg!
‘Als er nog meer werk op ons afkomt kunnen wij dat helemaal niet aan’ - Je houdt te veel zaken zelf in de hand en hebt moeite om het overzicht te behouden.
‘Er is niemand in de organisatie die dit van mij over kan nemen.’
Komt dit je bekend voor? Dan is het tijd om je organisatiestructuur onder de loep te nemen!
Hoe wij helpen
Wij begrijpen dat iedere organisatie anders is. Dit maakt jullie uniek. Misschien zelfs authentiek! Daarom werken we nauw met je samen om een structuur te ontwikkelen die past bij jouw unieke bedrijfssituatie. Samenbouwen we aan een overzichtelijke en flexibele organisatie, waarin iedereenweet wat zijn of haar rol is en waar alle neuzen dezelfde kant op staan.
Onze werkwijze in vijf stappen:
- Analyse huidige structuur
We gaan na hoe de huidige organisatiestructuur in elkaar steekt. Wie rapporteert aan wie? En wie is verantwoordelijk voor welk onderdeel binnen de organisatie? Juist op die vragen zoeken we de antwoorden. - Identificeren van uitdagingen en knelpunten
Zodra we de huidige structuur kennen, identificeren we samen waar de grootste valkuilen en risico’s liggen. We bepalen of alle taken en verantwoordelijkheden zijn belegd. - Ontwikkeling gewenste structuur
Tijd om naar de tekentafel te gaan. Gezamenlijk bepalen we welke structuur het best past bij jullie situatie. - Vastleggen rollen en verantwoordelijkheden
Tijd om de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Wie wordt in de nieuwe structuur verantwoordelijk voor welk onderdeel van de organisatie? En hoe zit dit bij de teams? Door duidelijkheid te brengen in de rollen en verantwoordelijkheden weten we ook wat we van elkaar mogen verwachten! - Beschrijven functieprofielen
Deze rollen en verantwoordelijkheden werken door naar de hele organisatie. Dit leggen we goed vast in heldere functieprofielen. Zo weet iedereen welke taken n verantwoordelijkheden bij elke functie liggen. En dat niet alleen. Ook maken we duidelijk waaraan je kan zien of iemand écht aan het presteren is binnen zijn of haar functie.
Een goede organisatiestructuur is wat ons betreft cruciaal om goede (aan)sturing te geven aan de organisatie. Bijvoorbeeld bij het neerzetten van een goede overlegstructuur of als fundament voor de ontwikkeling van medewerkers.
Een efficiënte organisatiestructuur kan het verschil maken tussen stagneren en doorgroeien. Wil jij weer overzicht en rust in je bedrijf? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Samen maken we jouw organisatie klaar voor de toekomst!
Organisatiestructuur
Loopt alles binnen je bedrijf zoals het hoort? Of merk je dat er vaak dingen misgaan? Goed organiseren begint bij een goede organisatiestructuur.
Organisatiestructuur
Loopt alles binnen je bedrijf zoals het hoort? Of merk je dat er vaak dingen misgaan? Goed organiseren begint bij een goede organisatiestructuur.
Organisatiestructuur
Loopt alles binnen je bedrijf zoals het hoort? Of merk je dat er vaak dingen misgaan? Goed organiseren begint bij een goede organisatiestructuur.
Organisatiestructuur
Loopt alles binnen je bedrijf zoals het hoort? Of merk je dat er vaak dingen misgaan? Goed organiseren begint bij een goede organisatiestructuur.
Neem het niet zomaar van ons aan
Boerhof projectinrichters
Azerty
Solidus
Pan Oston
Maan
Arch-IT
Uniper