• +31 (0)572 362008
  • info@smitdevries.nl

Bedrijfsprocessen goed in kaart brengen

SmitDeVries

Je bedrijfsprocessen lopen niet lekker. Dat merk je elke dag. De uren lopen op. De voorcalculatie klopt niet met de nacalculatie. De communicatie verloopt stroef. Steeds maar weer productiefouten en herstelkosten… Maar waar zit precies het probleem? En belangrijker nog: wat is de oplossing? SmitDeVries brengt voor jou je bedrijfsprocessen in kaart, zodat jij inzicht hebt én weer vooruitkomt.

Wil jij tot grote resultaten komen?

Download ons voorbeeldproces

vervolg-beeld-staand-3

Waarom bedrijfsprocessen in kaart brengen?

Simpel. Wie zijn bedrijfsprocessen goed in kaart heeft gebracht, zal merken dat de organisatie efficiënter draait en gericht kan groeien. Processen worden makkelijker, de handelingen duidelijker, de aanpak uniform. Je ziet snel waar het knelt en kunt problemen gericht aanpakken. Dit leidt tot:

  • Het verkorten van de ontwikkelingscycli;
  • Producten en diensten met een hogere kwaliteit;
  • Producten en diensten goedkoper produceren;
  • Materialen efficiënter gebruiken;
  • Kortere doorlooptijden;
  • Hogere productiviteit;
  • Meer tevreden klanten;
  • En uiteindelijk: meer rendement uit je bedrijf.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

De adviseurs van SmitDeVries kunnen helder je bedrijfsprocessen beschrijven en werkprocessen op een simpele manier in kaart brengen. Geen dikke rapporten, maar advies in simpele stappen. Desgewenst nemen we het hele proces uit handen en stellen we ook werkinstructies op. Zo transformeren we je bedrijf naar een organisatie die betere successen weet te realiseren.

pijl-beneden-rechts

Wij doen dat trouwens voor alle sectoren. Van productiebedrijven tot scholen en van (semi)overheden tot zorginstellingen: we hebben een brede ervaring.

Ja, ik wil mijn bedrijfsprocessen in kaart brengen!

Mooi, dan gaan we in gesprek. Al onze trajecten zijn namelijk uniek. Dat moet ook wel, want elk bedrijf is uniek. Daarom vinden wij het eerste gesprek ook zo belangrijk. Wij sparren met jou over de uitdagingen die je ziet en brengen jouw wensen in beeld.

Na het gesprek werken wij alles uit in een voorstel. Dit voorstel beschrijft jouw uitdagingen en de aanpak die wij voorstellen. En zoals wij al eerder schreven, die aanpak is geen standaardaanpak maar sluit aan bij jouw bedrijf en jouw uitdagingen.

vervolg-beeld-vierkant-10

Twee manieren om je bedrijfsprocessen in kaart te brengen

1. Flow

Door een analyse van bedrijfsprocessen uit te voeren kan gericht gezocht worden naar oplossingen die ervoor zorgen dat een optimale flow in je bedrijfsprocessen ontstaat. Dit is een bedrijfsproces met als einddoel het tevredenstellen van de klant met een specifiek product of dienst. De klant is tevreden indien een hoogwaardig product of dienst wordt geleverd:

  • Dat exact is wat de klant nodig heeft;
  • Wanneer de klant het nodig heeft;
  • In de juiste hoeveelheid;
  • Voor de juiste prijs;
  • Met een minimum aan materiaal, apparatuur, ruimte werk en tijd.

Als de processen die je bedrijf uitvoert om een product of dienst voort te brengen niet voldoen aan de hiervoor gestelde karakteristieken, dan betekent dit dat er zeer waarschijnlijk capaciteit of marge verloren gaat. Je bedrijfsprocessen beschrijven aan de hand van deze karakteristieken kan dit bevestigen. Wanneer je organisatie intern niet over de middelen beschikt om hier verandering in aan te brengen, neem dan vrijblijvend contact op met SmitDeVries en laat je voorlichten over de mogelijkheden een van onze adviseurs.

SmitDeVries

2. Procesoptimalisatie

Procesoptimalisatie is het zodanig aanpassen van je huidige processen dat een grotere efficiëntie van het werk ontstaat. Onze ervaring is dat het werk hierdoor voor je medewerkers ook leuker wordt.

Om dit te behalen is het belangrijk dat de adviseurs van SmitDeVries eerst de bedrijfsprocessen in kaart brengen binnen je organisatie. Bedrijfs- en werkprocessen in kaart brengen in een overzicht gebeurt middels de methode Actor Activity Diagramming (AAD). Een AAD is een schematische weergave van de activiteiten die worden uitgevoerd binnen een proces.

Vervolgens wordt een analyse van bedrijfsprocessen uitgevoerd, waarmee inzichtelijk wordt gemaakt welke van de processenwaarde toevoegend of -verspillend zijn. De processen die waarde verspillend en niet noodzakelijk zijn, worden uit de bedrijfsprocessen gefilterd en geëlimineerd. Dit gebeurt uiteraard in nauwe samenwerking met jou en je medewerkers. SmitDeVries kan jouw bedrijfsprocessen beschrijven.

vervolg-beeld-vierkant-9
aanhalingstekens
We hebben een hele prettige samenwerking met SmitDeVries, maar dat is ook de enige manier waarop het werkt. Anders wordt het een worsteling
SmitDeVries
De nuchtere aanpak van Jeroen en Joeri past goed bij onze organisatie en heeft ervoor gezorgd dat ze spoedig deel uitmaakten van ons bedrijf
SmitDeVries
Ik werk graag samen met SmitDeVries, omdat ik liever investeer in een MKB-bedrijf dan in grote adviesbureaus waar het onpersoonlijk wordt
SmitDeVries
De Sallandse nuchterheid en recht door zee mentaliteit van SmitDeVries zijn eigenschappen en karaktertrekken die goed bij ons passen
SmitDeVries
Naast dat het met Joeri en Jeroen zeer prettig samenwerken is, hebben zij uitstekend advies gegeven over hoe bepaalde processen efficiënt en werkbaar zouden kunnen verlopen.
SmitDeVries
Of het toeval is of voorbestemd, weet ik niet. Feit is wel dat we in SmitDeVries een partij hebben gevonden die bij ons past en waarmee het klikt en die in goede sfeer met ons werkt
SmitDeVries
pijl-links-beneden
Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar top