De rol van leiderschap in het succes van een totaaltraject voor waardecreatie in jouw organisatie.
Waardecreatie klinkt als iets voor later. Maar het begint vandaag—met leiderschap. Want zonder actie geen resultaat. Wil jij van plannen naar doen? Dan is dit blog jouw startpunt voor écht toekomstbestendig ondernemen.

De rol van leiderschap in het succes van een totaaltraject voor waardecreatie in jouw organisatie.
Waardecreatie? Ja, jouw bedrijf is geld waard. Hoeveel? Dat hangt af van een groot aantal factoren. En het mooie is dat je daar als ondernemer invloed op uit kunt oefenen. Dat wil je omdat je bijvoorbeeld je bedrijf verkoopklaar wil maken. Zo kun je stoppen met je bedrijf en het goed overdragen. Ook aan je kinderen mocht dat de wens zijn. Maar misschien nog wel belangrijker. Een waardecreatietraject zorgt er ook voor dat je bedrijf klaar is om zonder jouw invloed te werken. Zo maak jij tijd van werken IN naar werken AAN je bedrijf. Je was niet voor niets ondernemer geworden. Nieuwe kansen? Laat maar komen. Jouw bedrijf rendeert. Mooi!
Totaaltraject
Klinkt simpel. Ja. Maar dat is het natuurlijk niet. Er is heel veel mogelijk, maar het gaat niet vanzelf. Het begint bij goed leiderschap. Het tweede deel van de titel van deze blog gaat niet voor niets over het ‘totaaltraject’. Die factoren waar je invloed op uit wilt oefenen, dat je met een goed plan komt. In het strategisch plan beschrijf je jouw ambitie voor de organisatie en vertaal je die naar doelstellingen, strategische keuzes, indicatoren en acties. En met die acties ga je de juiste invloeden uitoefenen.
De executiefase
En daar gaat het nu net vaak mis. Plannen werken zich niet vanzelf uit. Dat doen mensen. En bij voorkeur niet alleen de ondernemer. De executiefase maakt 80% van het succes. De acties worden vaak gezien als iets wat erbij moet. Terwijl het eigenlijk prioriteit één, twee en drie zou moeten zijn. Want zeg nu zelf, als de leiding van een bedrijf niet aan de strategie werkt? Dan doet toch niemand anders in het bedrijf het?
Voel je de spagaat? We horen al vaak genoeg dat het al veel tijd en aandacht vraagt om de dagelijkse gang van zaken in goede banen te leiden. Laat staan dat er nog vaak complexe strategische acties aan worden toegevoegd. En wat als mensen al druk genoeg zijn met de dagelijkse acties? Krijgen strategische acties dan prioriteit? Of vallen ze van het bord om bij de strategische bespreking maand op maand benoemd te worden om de deadline er steeds voor te verschuiven? Als je dit herkent, dan ben je niet de enige.
Goed leiderschap
Leiderschap is nodig om samen met je team te bepalen wie voor welke actie verantwoordelijk is. Elke dag weer. Je stuurt deze collega’s aan. Maakt afspraken met hen. Ondersteunt hen dusdanig dat zij hun acties met de juiste kwaliteit en op het juiste moment uit kunnen voeren. Dan ben je al goed op weg. Maar je bent toch ook geen politieagent? Nee. Je mag van je collega’s verwachten dat zij ook persoonlijk leiderschap tonen. Zeker van je leidinggevend of senior kader. Deze mensen pakken de verantwoordelijkheid. Maken tijd voor belangrijke strategische acties. Zorgen dat ze de uitwerking ervan inplannen en houden anderen op de hoogte van de voortgang. Implementeren met de borging! En als het even niet lukt - door bijvoorbeeld drukte - dan trekken ze op tijd aan de bel. Zo ben je als team in staat om bij te sturen.
Strategische acties als prioriteit
Dat klinkt vast goed. En ook dit gaat vaak niet vanzelf. Als ondernemer/directeur geef je in eerste instantie het goede voorbeeld. Dat betekent dat je structureel tijd maakt voor je medewerkers. Je geeft bovenal prioriteit aan je strategische acties. Daar hoort ook het sturen op de voortgang bij. Je gebruikt dus structureel je KPI’s en helpt anderen dat ook te doen.
En dan nog tot slot één toverwoord. DOEN. Daar begint en eindigt het mee. Geen excuses, maar gewoon doen. Lekker!
Meer weten?
Over de rol van leiderschap in het succes van een totaaltraject? Lees er meer over in ons waardecreatieprogramma. Of neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. We helpen je graag verder.
De rol van leiderschap in het succes van een totaaltraject voor waardecreatie in jouw organisatie.
FAQs
Bekijk hier de veelgestelde vragen.
Waardecreatie draait om het vergroten van de economische waarde van je bedrijf. Niet alleen voor verkoop, maar ook om het zelfstandig, schaalbaar en toekomstbestendig te maken.
Omdat plannen alleen werken als mensen ze uitvoeren. Goed leiderschap zorgt voor focus, eigenaarschap en voortgang. Zonder sturing blijft waardecreatie een papieren droom.
Een totaaltraject betekent dat je álle relevante factoren meeneemt: strategie, acties, KPI’s, cultuur én leiderschap. Geen losse flodders, maar een samenhangend plan met impact.
Door ze prioriteit te geven. Maak tijd, geef het goede voorbeeld, werk met KPI’s en betrek je team actief bij de uitvoering en borging.
Nee, zeker niet. Ook als je wilt doorgroeien, je bedrijf toekomstbestendig wilt maken of meer vrijheid wilt creëren als ondernemer, is waardecreatie essentieel.
