SDV ondersteunt je volop in je ontwikkeling
Vooruitgang begint bij het stellen van de juiste vraag
Edo, vertel... Waarom SDV?
“Hiervoor werkte ik in de detachering en ik wilde uit die volledige commercie. De vacature van bedrijfsadviseur/-consultant binnen SDV trok me aan, al vond ik deze wat abstract. Daarop heb ik gebeld en zijn we het gesprek aangegaan. Daar kreeg ik meteen een goed gevoel bij. Je krijgt in deze functie namelijk écht een goede inkijk in de keuken bij bedrijven. Meer dan de gemiddelde medewerker krijgt. Gaat de diepte in met ondernemers en pakt door strategische projecten ‘de hele scope’ aan. Veel adviesbureaus overhandigen een dik pak papier met een advies en heel wat moeilijke modellen. ‘Red oe d’r met’, zeggen ze dan. Daarmee stopt het. SDV neemt de klant ‘bij de hand’. Helpt uitvoeren en borgen, tot hij echt geholpen is. Die twinkeling in de ogen van een ondernemer die je ziet als hij tevreden is? Daar doe ik het voor.”
Ontwikkelen bij een goede werkgever
“Hier heb ik de kans mezelf te blijven ontwikkelen. Elke dag. Als je ergens rustig ‘je tijd uit wil zitten’, dan moet je hier niet zijn. SDV ondersteunt je volop in die ontwikkeling. Door goede coaching bijvoorbeeld en door opleidingsmogelijkheden. Zelf heb ik geen bedrijfskundige achtergrond, dus kreeg ik hierin een opleiding. Gedegen, volledig gefinancierd en onder werktijd. Ik zocht naar een avondschool. Maar een van de partners, Erwin, zei: “Kies gewoon voor een dagopleiding. Je hebt een jong gezin en als jij goed in je vel zit, merken wij dat intern ook.” Een flink staaltje goed werkgeverschap dus. Mooi toch?”
Een beetje persoonlijkheid is wel belangrijk
“Deze opleiding heb ik inmiddels succesvol afgerond en de opgedane kennis pas ik volop toe. Toch moet je in dit werk vooral in de praktijk durven. Niet snel geïmponeerd raken, maar vooral ontzettend nieuwsgierig zijn en breed geïnteresseerd. Willen ontdekken en logisch nadenken. Ook mag je best wel wat persoonlijkheid tonen. Een opdrachtgever stelt een hulpvraag als: ‘help mij grip krijgen op de organisatie’. Dan heeft hij er niks aan als je ‘m naar de mond praat. Je moet hem een spiegel kunnen voorhouden en ‘m kunnen ‘challengen’.
Daarom stel ik vaak 100 keer neutraal de vraag ‘waarom dan?’. Ook voer ik met iedereen binnen de organisatie gesprekken en woon overleggen bij. En stel vervolgens vragen als: ‘Je zegt dit, maar ik zie dat je wat anders doet, hoe zit dat?’. Zo krijgt de klant inzichten, tools en antwoorden op vragen.”
Elkaar helpen? Altijd.
“Natuurlijk kun je niet alles van een bedrijfsproces weten en overal advies over geven. Maar je moet wel haakjes kunnen zien. De juiste vertaalslag kunnen maken. Weten welke weg te bewandelen om iets gedaan te krijgen. Gelukkig is hier intern altijd wel iemand die je kunt aanhaken en meenemen. Erwin en Jeroen zijn bijvoorbeeld financieel enorm onderlegd en Henk weet alles van HR. Dat is sowieso mooi binnen SDV. Hier herkennen collega’s waar je goed in bent. Heb je op een vlak meerwaarde geleverd? Dan willen anderen dit ook leren, of ze vragen of jij dat stuk wilt oppakken. Je wordt ‘gezien’ en je krijgt waardering. Laatst nog vroeg Cyril mij iets voor hem te doen. “Ik kan het zelf niet beter”, zei hij. “Maar ook als je dingen intern ziet die beter kunnen, mag je het altijd aangeven. Je kunt hier alles tegen iedereen zeggen en dat wordt ook gewaardeerd.”
Veel inbreng
“Zo vond ik dat het inwerktraject wel beter kon. Ik had het gevoel dat iedereen druk was en ik geen vragen kon stellen. ‘Werk maar uit hoe jij het voor je ziet’, kreeg ik te horen. Samen hebben we toen het 100-dagen inwerktraject ontwikkeld. Met een vaste planning, zo weet je als nieuwe collega precies waar je aan toe bent. Een van de partners is jouw mentor. Daarmee heb je een vast aanspreekpunt voor vragen. Ook krijg je een ‘buddy’. Die neemt je mee op sleeptouw. Bijvoorbeeld met het afnemen van een organisatiescan. Door actief mee te doen in de praktijk en vragen te stellen, krijg je dit werk snel onder de knie. Dit is trouwens een intern voorbeeld, maar ook extern mag jij je gang gaan. Heb je een idee? Bestaat iets nog niet? Ga maar pionieren. Lekker pragmatisch. Iets hoeft niet altijd wetenschappelijk
onderbouwd te zijn.”
Kortom...
“Zo maken we elkaar beter. Daarin groeien we elke dag. Ik heb zin in de toekomst binnen SDV, met de strategische plannen die er liggen. Met speerpunten als ‘resultaatgericht werken bij klanten’. Met nóg meer interne cohesie en uitwisselbaarheid. En met alle nieuwe collega’s en klanten om ontmoeten!”