• +31 (0)572 362008
  • info@smitdevries.nl

Je bedrijf verkopen

SmitDeVries

Hoe maak je je bedrijf verkoopklaar?

SmitDeVries

Vroeg of laat sta je als DGA voor de keuze om je bedrijf over te dragen. Al eens over nagedacht? Het is verstandig om hier ruim van tevoren mee te beginnen en zo de beste exit-strategie te bepalen. Dit proces heet ‘het verkoopklaar maken’ van je bedrijf. Door vroegtijdig te beginnen heb je de tijd om je bedrijf aantrekkelijk te maken voor een koper, maar ook de maximale waarde uit je bedrijf te halen. Dit is helemaal belangrijk als je bedrijf ook je pensioen is.

Wil jij jouw bedrijf ook verkoopklaar maken?

Waarom je bedrijf verkopen?

De meest voorkomende redenen om het bedrijf te verkopen zijn:

  • Leeftijd en/of gebrek aan opvolging
  • Veiligstellen opgebouwde financiële zekerheden (cashen)
  • Bedrijf is toe aan een nieuw type manager
  • Behoefte aan een nieuwe uitdaging
  • Familieomstandigheden of ziekte
  • Plotseling bod op het bedrijf
  • Conflict tussen aandeelhouders

Check: ben je er wel klaar voor?

Uit onderzoek blijkt dat de helft van alle bedrijven die verkocht werd hier niet klaar voor was. De reden is vaak dat er nog geen verkoopplannen waren en er dus nog niet nagedacht was over het verkoopklaar maken van het bedrijf. Een verkoop komt in dit soort gevallen dus vaak ongepland. Meest voorkomende gevolgen? Een lagere prijs voor de onderneming of dat de ondernemer middels een zogenaamde ‘earn-out’ constructie nog jaren door moet om zijn netwerk en kennis over te dragen.

SmitDeVries

Ook blijkt uit onderzoek dat slechts 32% van de ondernemers mentaal klaar is om het bedrijf te verkopen. Het verkoopproces strand dan niet op basis van de cijfers, maar op de emoties van de ondernemer en de bereidheid om echt te willen verkopen. Stel jezelf daarom vooraf altijd twee vragen:

  1. Waarom wil ik mijn bedrijf verkopen?
  2. Wat ga ik doen als ik mijn bedrijf verkocht heb?

Wat helpt is om helder te hebben wat je gaat doen na de verkoop. Dit biedt houvast tijdens de hobbels die tijdens het verkoopproces gaan komen.

SmitDeVries

Zo maak jij jouw bedrijf verkoopklaar…
…en ben je er zelf ook klaar voor!

Zo maak jij jouw bedrijf verkoopklaar…
…en ben je er zelf ook klaar voor!

Begin met het maken van een exit-plan. Hoe? Daar helpt SmitDeVries je graag bij. Samen maken we een waterdicht plan dat zowel de emotionele kant als de technische kant van de voorbereiding bevat. Wordt het bedrijf bijvoorbeeld overgedragen aan de kinderen? Of gaan we voor een management buy-in/buy-out? Voor een strategische overnamekandidaat? En…voelt het goed wat we met elkaar op papier hebben gezet?

Op basis van bovenstaande uitgangspunten gaan wij aan de slag met de optimalisatie van het bedrijf. Dit om het aantrekkelijk te maken voor een koper, maar vooral ook om de ondernemingswaarde te optimaliseren. Een kopende partij zal tijdens het ‘due diligence proces’ op zoek gaan naar risico’s. De risico’s zal de koper gedekt willen zien en anders wordt een afslag op de prijs voorgesteld. Door het bedrijf verkoopklaar te maken voorkom je veel van deze afslagen.

Zaken waar wij ons onder andere op richten zijn:

  • De afhankelijkheid van de ondernemerbeperken
  • Het versterken van het managementteam
  • Het vergroten van de vrije kasstromen
  • Het wederkerig maken van omzet
  • Het elimineren of verlagen van risico’s
  • Het optimaliseren van het werkkapitaalen financiële ratio’s
  • Het borgen van kennis in het bedrijf (uit de hoofden van medewerkers)
  • Het verhangen van eventueel vastgoed
  • Juridische en fiscale optimalisatie

Wat levert het op?

Het verkoopklaar maken van je bedrijf levert vooral twee dingen op. Ten eerste geeft het enorm veel rust om te weten dat het bedrijf er klaar voor is. Je laat het goed achter en je bent er mentaal klaar voor. Technisch is het bedrijf ook voorbereid. Met deze kennis ga je een stuk zekerder de verkoopgesprekken in en weet je wat je bedrijf echt waard is. Dat is gelijk punt twee. Het verkoopklaar maken levert een betere prijs op. Het aanbod is immers ontzettend aantrekkelijk en de risico’s voor de koper minimaal.

Toch niet verkopen?

Het gebeurt zelfs dat ondernemers na het verkoopklaar maken besluiten hun bedrijf niet te verkopen. Ze zijn tijdens het proces uit de operatie gehaald, verantwoordelijkheden zijn belegd bij het management en de belangrijkste risico’s afgedekt. Dit kan voor sommigen een reden zijn om met hernieuwde energie aan het bedrijf te gaan bouwen! Tja, ook dat is helemaal prima. En als het dan eenmaal wel zo ver is, zijn ze er klaar voor.

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar top