Bedrijfsstrategie

Beheerst groeien om je bedrijf stevig neer te zetten

Groei. We willen het als bedrijf allemaal. Het is de voorwaarde voor de continuïteit van een bedrijf. In de ene branche zal de groei sneller moeten zijn dan in de dan andere branche. Maar één ding is zeker: de concurrentie en de omgeving staan niet stil. Groei hoeft niet per sé in volume en omzet te zijn. Het kan in eerste instantie ook een groei in kwaliteit van de dienst of product zijn. Persoonlijke groei van medewerkers of groei in rendement. Wanneer je hier succesvol in bent, is het toch vaak een gevolg dat je omzet ook gaat groeien.
Wil jij ook groeien met je bedrijf?
Haal het maximale uit je organisatie. Zet je ambitie om in doelen, strategieën en acties! Eerst weten hoe zo'n traject verloopt? Download onze whitepaper over ons strategietraject.
Wanneer groei gedoe wordt…
Groei is leuk. Je doet immers iets goed en klanten willen er meer van. Maar groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Als je zelf als ondernemer nog operationeel in het proces zit dan zal je je takenpakket zien groeien. Tja, het aantal uren dat je kunt werken, houdt ergens wel een keer op. Wanneer je dan toch vasthoudt aan je taken, dan kan het bedrijf niet verder groeien. Taken blijven liggen, de kwaliteit zal dalen, medewerkers zullen niet proactief zaken oppakken en uiteindelijk zie je met meer omzet je rendement zakken. Harder werken tegen een lager rendement, dat kan niet de bedoeling zijn!
Daarnaast slokt groei steeds meer werkkapitaal op. Voorraden worden groter, de debiteurenpositie groeit, je onderhandenwerkposities groeien. Inzicht in dit werkkapitaal wordt ook nog eens complexer. Sturen op de bankrekening, debiteuren- en crediteurenpositie kan niet meer. Meer inzicht is vereist.
Hoe groei je ‘goed’ met je bedrijf?
Door beheerst te groeien. Vaar niet op toeval, zet de juiste bedrijfsstrategie neer. Lastig? Met hulp van de experts van SmitDeVries is het ook voor jou binnen handbereik. Wij hebben een succesvolle historie als het gaat om bedrijven optimaal te organiseren, zodat hun waarde continu toeneemt. Vijf zaken die we hier altijd in meenemen:
1. Laat de groei van je bedrijf niet aan het toeval over
Wij laten de groei van je bedrijf niet aan het toeval over. Samen met jou bepalen we de stip op de horizon. Eerst dus even gas terugnemen en bewust nadenken waar het bedrijf naar toe moet. Wanneer we het doel weten, dan weten we ook wat er gebouwd moet worden. Zo simpel is het.
2. Onderzoek welke bouwstenen je nodig hebt om de lucht in te gaan
Je kunt je voorstellen dat een flatgebouw een heel ander fundament nodig heeft dan een huis. Zo heeft een bedrijf dat van 20 medewerkers naar 50 medewerkers wil groeien in 3 jaar tijd een ander fundament nodig dan een bedrijf dat in twee jaar van 100 naar 300 medewerkers wil groeien. En wil je internationaliseren? Dan vergt dat weer andere bouwstenen. Zo is ieder traject dus maatwerk.
Waar mogelijk bouwen we eerst het fundament alvorens te gaan groeien.
3. Zorg dat je er klaar voor bent
Een bedrijf dat nog niet ingericht is voor groei kan wel extra omzet binnen halen, maar is niet in staat om het rendement vast te houden. De grip op bedrijfsprocessen raakt verloren, medewerkers raken gestrest en overbelast en de klant krijgt niet geleverd waar hij voor betaald.
Het fundament bestaat in ieder geval uit een managementteam dat proactief met de organisatiestrategie aan de slag is. Is dit er niet? Dan bouwen we deze. Van hieruit worden de bedrijfsprocessen in kaart gebracht en geoptimaliseerd/geherstructureerd. Deze bedrijfsprocessen worden zoveel als mogelijk gedigitaliseerd. In dit veranderproces betrekken wij de medewerkers zoveel mogelijk. Dat brengt ons meteen bij punt 4.
4. Zorg voor draagvlak in alle lagen van de werkvloer
Veranderingen zijn lastig. Automatische processen worden ineens onderbroken. Het is wennen. Het kan schuren. Om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, moet je draagvlak creëren. Elke medewerker is een belangrijke schakel in het proces. Geef ze dat gevoel en de verantwoordelijkheid ook. Als wij als adviseurs straks weer weg zijn, moeten zij het proces blijven dragen.
5. Borging is belangrijk
Om duurzaam te kunnen groeien is borging van essentieel belang. Om goed te kunnen borgen richten wij nieuwe managementrapportages in KPI’s in. Wat we hierin meten, wordt gerealiseerd. We willen het hebben over feiten, in plaats van gevoel. Wij leren medewerkers hoe zij hun eigen werk hierop kunnen sturen en managers hoe zij proactief hun verantwoordelijkheid nemen op hun resultaatgebieden.
Wat kunnen wij voor jou betekenen?
Wij zetten een stevig fundament neer waarin managers en medewerkers hun verantwoordelijkheid actief nemen. Als ondernemer ben je niet meer operationeel betrokken in het proces, maar bouw je aan je bedrijf. Hier is de rust en ruimte voor gecreëerd. Dit levert een grotere focus op de doelstellingen op, wat weer een versnelling in de groei oplevert. Door de resultaten, maar ook het werkkapitaal goed te monitoren wordt vroegtijdig geanticipeerd op eventuele liquiditeitstekorten. Fijn, niet?
Wil jij ook groeien met je bedrijf?
Haal het maximale uit je organisatie. Zet je ambitie om in doelen, strategieën en acties! Eerst weten hoe zo'n traject verloopt? Download onze whitepaper over ons strategietraject.