• +31 (0)572 362008
  • info@smitdevries.nl

Wat kan een goede kostprijs bijdragen aan je bedrijfsvoering?

SmitDeVries

Als MKB-bedrijf is het niet altijd makkelijk om de juiste gegevens op elk moment beschikbaar te hebben. Heb je de juiste planning parameters, bereken je de juiste kosten door in je producten en weet je met welke producten je winst maakt?

Om daar iets mee te doen, is het van belang dat je een goede kostprijsberekening hebt. Hierdoor krijg je grip op je kosten en kun je betere besluiten nemen in je verkoopproces. Maar er zijn natuurlijk meerdere voordelen bij een goede kostprijs:

  1. Bij een productieonderneming is het ook van belang om voor een goede kostprijs de juiste planning parameters te hebben. Hierdoor kun je een efficiënte productieplanning maken. Als je verwachte tijdsbesteding voor het produceren van je producten gelijk is aan de werkelijke tijd, kun je namelijk zeer efficiënt plannen. Hierdoor ben je niet steeds bezig om in te grijpen op je planning. Met uitzondering van calamiteiten natuurlijk.
  2. Als je de juiste tijd voor de productie hebt bepaald, kun je ook je maximaal te produceren producten berekenen. Hierdoor weet je ook wanneer je productiecapaciteit op het maximum wordt uitgenut. Dit helpt je in de sturing naar de winstmaximalisatie van je bestaande productieapparaat. Deze informatie kun je ook gebruiken om de juiste investeringsbeslissingen te nemen.
  3. Zoals hierboven aangegeven is een juiste tijdinschatting voor de productie noodzakelijk. Hierdoor kun je namelijk een voorcalculatie van je producten maken. Als je dan werkelijk gaat produceren, kun je de werkelijke tijdsbesteding ernaast zetten. Hierdoor kun je de voor- en nacalculatie naast elkaar zetten en zie je waar je ‘productieverlies’ ontstaat. Dit geeft je dan weer handvatten om te analyseren welke acties je in de productie moet nemen om de productieverliezen te beperken.
  4. Naast de tijdsbesteding bestaat de kostprijs uit kosten. Om de juiste kosten te bepalen, wordt er meestal uitgegaan van de begroting over het betreffende jaar. Het is natuurlijk de bedoeling om alle (inkoop)kosten toe te rekenen aan je producten. In deze kostentoekenning kun je dan ook je strategische doelen verwerken. Als je als doel hebt om een bepaalde artikelgroep in je bedrijf verder te maximaliseren, kun je overwegen om ‘marginal’ pricing toe te passen. Het zou een keuze kunnen zijn om aan deze artikelgroep geen vaste kosten toe te kennen, waardoor je je in de markt kunt dringen. Het zou ook kunnen dat je juist meer algemene kosten toekent aan een artikelgroep waar de concurrentie niet zo groot is. Hierdoor stuur en maximaliseer je per artikelgroep je resultaat.
  5. Zoals eerder aangegeven kan een goede kostprijs je helpen in het verkoopproces. Stel, je hebt een seizoensbedrijf en in het laagseizoen zit je een beetje slap in de orders. Dan is het goed om te weten wat de kostprijs van je product is. Mocht er dan een eenmalige order voorbijkomen die wat minder marge heeft, dan weet je of dit de variabele kosten afdekt. Hierdoor zou je dus kunnen kiezen om voor de variabele kostdekking te kiezen, waardoor deze order wel bijdraagt aan het resultaat. Als er dan met spoed een order voorbijkomt en er is capaciteit, dan kun jij op een verantwoorde manier ‘spelen’ met de verkoopprijs.
  6. Tot slot is de kostprijs de basis voor je voorraadwaardering. Als je de juiste kostprijs hebt, dan kun je deze hanteren voor de voorraadwaardering en wordt dit normaal gesproken zonder opmerkingen geaccepteerd door de accountant. Dit helpt je bij een soepele vaststelling van de jaarrekening.

Nadeel om een goede kostprijs op te zetten is de factor tijd. Het vergt meestal veel tijd om de juiste informatie boven water te krijgen. Het is dus noodzakelijk om hier de nodige tijd en kennis voor vrij te maken.

Heb je dit eenmaal gedaan (of een herijking van de kostprijs), dan helpt het je verder om de grip op en de sturing van je bedrijf te verbeteren. Je kunt namelijk vertrouwen op je voorcalculatie, waardoor je snelheid van handelen het behalen van het gestelde winstresultaat vergroot.

Vanuit SmitDeVries kunnen wij je ondersteunen bij het maken van de juiste kostprijs binnen je bedrijf.  Spreekt dit verhaal je aan? Laten we dan eens samen een kop koffie drinken.

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar top