• +31 (0)572 362008
  • info@smitdevries.nl

Waarom verandering goed kan zijn

SmitDeVries

Bij ons werkt dat niet zo …

Tuurlijk, ieder bedrijf is anders. Alleen al omdat cultuur, medewerkers en klantcontact nergens hetzelfde is. Maar heel vaak hoor ik het als een soort excuus. En dat leidt weer tot angstvallig vasthouden aan oud gedrag.

Oud ontstaan gedrag

Bedrijfskundige principes werken overal. Er is geen bedrijf dat zichzelf wil benadelen, omdat het nou eenmaal zo hoort. Maar in de praktijk zien we veel ‘oud ontstaan gedrag’. Niet durven vertellen wat je doet bijvoorbeeld. Dus een beperkte offerte maken waarin je geen kosten rekent voor bijvoorbeeld projectbegeleiding, ontwerp of calculatie. “Dat pikt de klant in deze branche niet”, is dan het eerste wat je hoort.

Hetzelfde antwoord krijg je als je met een reële marge wil gaan werken. Of uurtarieven verhoogd, omdat ze al jaren stilstaan. “Vertel jij het de klant maar”, zeggen ze dan. Of: “Dan kunnen we net zo goed stoppen”.

“Begin gewoon eens met uitleggen”, zeg ik dan. Klanten begrijpen heus wel dat je een bedrijf hebt te runnen. Als je transparant bent over wat je doet, creëer je begrip.

Ga open en eerlijk het gesprek aan

Leg uit dat je de man die overzicht houdt op je project en alles aanstuurt, ook geld kost. Dat ziet jouw klant echt wel. Verklaar waarom je omhooggaat met je prijs, de lonen voor jou stijgen immers ook. Ik heb het zo vaak gezien, en het levert zelden problemen op. Dat werkt overal hetzelfde.

Moraal van dit verhaal: weiger genoegen te nemen met oude gewoontes. Als iets veranderd moet worden, niet meer uit kan of radicaal anders moet, twijfel niet. Ga open en eerlijk het gesprek aan. En laat je nooit afremmen door angstgevoelens.

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar top