• +31 (0)572 362008
  • info@smitdevries.nl

We veranderen, maar het duurt heel lang

SmitDeVries

Kan dat niet anders?

Frustrerend hè, als het omturnen van je organisatie niet zo snel gaat als je wilt? Het wordt nog erger wanneer de continuïteit in gevaar komt als je niet sneller verandert. Maar hoe kun je dat proces nu versnellen?

Zintuigen zijn bepalend

Veranderen gaat om gedrag. Maar vaak focussen veranderprocessen zich op techniek. We maken een nieuwe procesbeschrijving, ruimen een ruimte op of zetten machines op een andere plek. Dat kan allemaal helpen, zeker. Maar echte verandering gaat meestal over medewerkers die hun werk anders en efficiënter moeten oppakken. Dat gaat over oud gedrag afleren en nieuw gedrag aanleren.

Oud gedrag afleren is moeilijk. Het is eenvoudig om steeds weer te vervallen in oude patronen. Wat heel goed helpt, is om medewerkers continu aan afspraken te herinneren. Dus: maak verwacht gedrag zichtbaar. Zo worden de zintuigen geprikkeld en dat bepaalt of je ander gedrag gaat vertonen. Er wordt niet voor niets zoveel reclame gemaakt. Miljoenen euro’s worden per jaar uitgegeven om anderen te beïnvloeden een bepaald product te kopen. En het werkt!

Daar kunnen we dus van leren. Ieder mens heeft een voorkeur hoe die het liefst geprikkeld wil worden. Door iets te horen, ruiken, proeven, voelen of zien. In een zakelijke omgeving gebruiken we vooral zien en horen. Vooral het zien kan een significante bijdrage leveren aan het stimuleren van gewenst gedrag.

Aanpak

Als we iets willen veranderen, is het allereerst belangrijk dat medewerkers meerdere keren horen wat er moet veranderen en waarom. Het moet een plausibel verhaal zijn, iets wat goed klinkt dus. Een verhaal dat draagvlak creëert bij medewerkers. Vertel het verhaal niet eenmalig, maar maak gebruik van de kracht van herhaling. Dezelfde boodschap op meerdere momenten uitdragen, ook nog eens uit verschillende monden, helpt enorm bij aan de acceptatie van een boodschap. Daarmee zorg je dus ook voor het versnellen van de gewenste verandering.

En dan het zien. Dit noemen we ook wel ‘visual management’. Vaak is dat een onderschatte kracht in een organisatie. Als mensen iets zien en vooral vaker dan één keer, stuurt dit hun gedrag. Organisaties die dit principe gebruiken, plaatsen bijvoorbeeld in de fabriek borden bij de lijn. Daarop staat dan bijvoorbeeld de performance van de lijn met de redenen waarom die lager is dan gewenst. Zo weten operators wat ze kunnen doen om te verbeteren. Het is zichtbaar, dus aanwezig. Alle reden om er iets aan te doen.

Een andere optie is om kleine veranderingen tijdelijk onder de aandacht te brengen met een eenpuntsles. Dit is een A4 met een foto en korte tekst die aangeeft wat de verandering is. Het hangt op de plek in de organisatie waar het relevant is. Zo worden medewerkers herinnerd aan de verandering. Daardoor vallen ze minder snel terug in oud gedrag.

Voor grotere verandertrajecten kun je een stap verder gaan. Zo kun je het visual managementstraject een naam en logo geven. Daarmee wordt een verandertraject zichtbaar voor iedereen. En dus automatisch ook belangrijk. Het helpt om de acceptatie van het traject onder medewerkers te vergroten. Op meerdere plekken in de organisatie kan de gewenste boodschap, ondersteund met beeldmateriaal, medewerkers informeren en stimuleren de verandering door te zetten. Visual management is dan ook een belangrijke tool voor leiders in organisaties.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van visual management? Voorbeelden zien van visual management en het gebruik ervan in bijvoorbeeld ons Business Performance Program?

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar top