• +31 (0)572 362008
  • info@smitdevries.nl

Kan je bedrijf zich snel aanpassen? Dat de wereld kan veranderen weten we nu wel…

SmitDeVries

We vertellen je waarom snel aanpassen noodzakelijk is, hoe je kunt herkennen dat je minder wendbaar bent en wat je er concreet aan kunt doen.

Je hebt net een goede bespreking gehad en dan even napraten. Het is toch aan het einde van de dag. En ineens gaat het over andere dingen. Hoe kan het toch dat enkele grote bedrijven zo snel hun hand moesten ophouden bij de overheid toen de eerste lockdown vorig jaar intrad? Hadden die niet betere reserves moeten aanleggen in plaats van jaarlijks het bedrijf financieel leeg te trekken? En klopt deze veronderstelling? Of dan dat andere verhaal, je kent het vast van een avondje Jinek; een onderneemster uit Oldenzaal met een kledingwinkel. “Niets steun aanvragen, we hebben het nog net zo druk”.

Ik hoor je denken dat ik toch niet zomaar een kledingzaak en een multinational kan vergelijken. En daar heb je een goed punt. Toch kunnen we iets leren van deze voorbeelden. Want hoe dan ook, die onderneemster uit Oldenzaal doet iets goeds. De business gaat immers gewoon door, ook al mag haar winkel niet open. Knap toch?

De wereld veranderd, maar het aanbod niet?

Je hebt misschien al jaren een goede klantenkring. Ze bestellen je producten en betalen ze ook nog. Je verdient een prima boterham en het gaat eigenlijk gewoon goed. Deze constante stroom van orders kan zomaar vanzelfsprekend worden. Het sust je als het ware in slaap.

En dan gaat het iets minder, maar gelukkig is het maar heel weinig. Je maakt nog steeds winst. Allemaal een tandje erbij en dan moet het wel weer op het oude niveau zijn, toch? Het jaar erop is het echter weer wat minder. Zou het dan aan de markt liggen? Tja, die heeft het inderdaad moeilijk. Daar moeten we dan allemaal maar doorheen. Het wordt vanzelf wel weer beter, toch? Nee! De vraag wordt minder. Je blijft hetzelfde doen. Misschien doe je wat meer om je omzet toch te krijgen. Je krijgt echter niet meer betaald. Signaal één dat je je moet aanpassen.

Wat wil de klant? Ken je klantwaarde!

Maar wat moet je dan doen? Ken jij je klant? Spreek je alleen met een inkoper of ook de klant erachter? Ga het gesprek aan en blijf ook in gesprek. Maar waar vraag je dan naar? Stel je kwetsbaar op. Vraag wat je klant van je bedrijf vindt. Wat doe je goed? Waar moet je verbeteren? Waarom is dat voor je klant belangrijk? En waar zit dat dan in? Gaat het om de prijs? Gaat het om je communicatie? Gaat het om je levertijd, je kwaliteit of toch nog ergens anders om? Schrijf alles letterlijk op en voorkom interpretatie door eigen inzichten. Die maken de boodschap van je klant mogelijk minder scherp. Als je er daarna mee aan de slag gaat, bereik je minder als dat de klant scherp verwoord heeft. Daarmee doe je jezelf tekort. Ga uit van wat je klant echt wil! Oók als je dat minder goed uitkomt.

Het is slim om je gesprekken rondom een vaste kapstok te organiseren. Zo weet je beter dat je het maximale uit het gesprek haalt en dus zo goed mogelijk weet wat de klant van je wil. De volgende kapstok is daarbij handig:

  • Geld
  • Organisatie
  • Veiligheid
  • Omgeving
  • Kwaliteit
  • Informatie en communicatie
  • Tijd(igheid)

Op elk van de onderwerpen kun je je klant bevragen. Wat vindt hij nu belangrijk? En over enkele jaren?

Hoe op inspelen?

En dan begint het, met nieuwe inzichten kom je terug aan de zaak. Breng je sturende medewerkers bij elkaar en presenteer wat je hebt geleerd. Bespreek wat dit voor het bedrijf betekent.

Waarom met Jan-en-alleman bespreken? Juist omdat het niet alleen jouw plan moet zijn, maar van alle dragende mensen in je bedrijf. Met medestanders kun je immers sneller de gewenste veranderingen doorvoeren in je bedrijf.

Dat plan vorm je natuurlijk bij voorkeur met behulp van een concrete methodiek. Noem het je strategie. Wat ga je veranderen en welke acties passen daarbij? Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren en wanneer moeten de acties afgerond en opgeleverd zijn?

Verwerk dit in je actieplan. Bespreek de voortgang in elk MT. Wanneer acties op afdelingen liggen, geldt dat deze acties in het afdelingsoverleg worden besproken.

Pak de kans, ga niet all-in!

Oké, maar stel dat klanten heel veel van je vragen? Dat kan natuurlijk. Het is dan wel verstandig om niet zomaar allerlei zaken te veranderen. Zeker niet wanneer het gaat om je product of dienst. Liever pak je je ontwikkeling samen op. Noem het Value Engineering of gezamenlijk ontwikkelen. Kijk of je in kleine beheerste stappen je product of dienst kunt aanpassen aan de wensen van de klant. Neem hen steeds mee in dit ontwikkeltraject. Zo kun je bij elke stap controleren of je op de goede weg zit. En voorkom je verspilling van tijd en geld.

Dit kun je doen met Agile werken. Dit is een praktische projectaanpak waarin je in korte tijdsbestekken steeds ontwikkeling doorvoert en daarna controleert en toetst of wat je hebt gedaan passend is. Het grote voordeel is dat je je klant betrekt, de relatie uitbouwt en vooral dat je dit traject kunt plannen. Wie doet wat in welk tijdsbestek? Wat wordt elke keer opgeleverd? Daar vertellen we je binnenkort meer over. Wil je er nu al meer over weten? Stuur ons een bericht, dan sturen we onze praktische kijk op deze aanpak.

Pas je bedrijf aan: missie, visie en strategie…

Ben je er dan? Nee, niet helemaal. Het is raadzaam te controleren of de koers die je met je bedrijf kiest nog aansluit bij wat klanten van je willen. Bekijk of aanpassen wenselijk of noodzakelijk is. En als je dan wijzigingen hebt aangebracht, dan is het nodig om je collega’s hierover te informeren. Wat heb je gewijzigd? Waarom? Welk belang hangt hieraan voor je klanten? Wat verwacht je ermee te bereiken voor je eigen bedrijf? En waarom is dat interessant voor je collega’s? Vooral die laatste vraag wordt nog weleens vergeten. Maar die is van groot belang. Waarom? Om het juiste commitment te creëren zodat collega’s meedoen in wat voor de klant belangrijk is. Zo omzeilen we het ‘zo-hebben-we-het-altijd-gedaan-verhaal’.

Processen veranderen…

Oké, de strategie is aangepast. Nu moet dat doorwerken in het bedrijf. Dat doe je door te communiceren over noodzakelijke veranderingen en door veranderingen daadwerkelijk door te voeren. Processen pas je dan aan, zodat ze leiden tot het gewenste resultaat. Misschien moet je daarvoor eerst inzichtelijk maken hoe de huidige stand van zaken is door eerst deze processen te beschrijven. Zo weet je waar je moet wijzigen. Bedenk met collega’s die bij het betreffende werk betrokken zijn wat er moet veranderen en hoe je dat het beste kunt realiseren. Het is vaak constructief om een verbetermethodiek te hanteren. Zo kan Kaizen wellicht helpen!

Doe het niet alleen in een crisis, maar juist structureel: Operational Excellence

De titel van deze paragraaf zegt het eigenlijk al: het gaat er natuurlijk om dat je dit zeker doet wanneer je met je bedrijf mindere resultaten boekt, maar eigenlijk is het belangrijk om dit structureel te doen. Zo blijf je bij. Investeer wanneer het goed gaat is dan het devies. Deze manier van werken heet ook wel Operational Excellence. Met andere woorden: blijf je bedrijf verbeteren, zodat jouw processen de concurrentie blijven verslaan. Dat is goed voor je klanten, voor je continuïteit en resultaten én voor je collega’s.

Moet het beter of gaat het je goed en wil je voorkomen dat het minder wordt, denk dan aan deze weg. Meer weten? We gaan graag vanuit ons Operational Performance Program met je in gesprek om je handige tips op jouw concrete situatie te geven.

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar top