De uitdagingen van mkb ondernemers

SmitDeVries
De uitdagingen van mkb ondernemers

In mei 2019 heeft de KVk een onderzoek uitgevoerd onder zzp’ers en mkb ondernemers aan de vooravond van de Global Entrepreneurship Summit (GES2019). Uit dit onderzoek blijkt dat 73% van de mkb ondernemers zich vooral bezig houdt met de stabiliteit van de omzet. Deze en meer resultaten uit dit onderzoek lees je hieronder.

De respondenten

Het onderzoek van de Kamer van Koophandel is uitgevoerd onder 4000 leden van het ondernemerspanel. Dit zijn zowel zzp’ers als mkb ondernemers. Wij richten ons in dit artikel op de mkb ondernemers. In totaal hebben 165 mkb ondernemers deelgenomen aan het onderzoek.

Ondernemers liggen wakker van de financiële situatie van het bedrijf

In het onderzoek is een aantal vragen voorgelegd aan de ondernemers. Op de vraag waarvan de ondernemer ’s nachts wakker ligt, antwoord 26% van de ondernemers dat dit de financiële situatie van het bedrijf is. Andere redenen waarom ondernemers ’s nachts wakker liggen zijn:

  • Het kunnen voldoen aan afspraken (22%);
  • Voldoen aan wet- en regelgeving (19%);
  • Het al dan niet nemen van een risico (17%);
  • Het vinden van personeel (16%)
  • Problemen met huidig personeel (14%).

22% van de ondervraagde ondernemers geeft aan ’s nachts niet wakker te liggen.

Goed gekwalificeerd personeel vinden blijft grootste uitdaging

Uit het onderzoek blijkt dat 73% van de ondernemers zich vooral richt op de stabiliteit van de omzet. 27% richt zich vooral op het laten groeien van de omzet.

Voor zowel de ondernemers die zicht richten op stabiliteit van de omzet, als de ondernemers die zich richten op groei van de omzet geldt dat het vinden van goed gekwalificeerd personeel de grootste uitdaging is (respectievelijk 53% en 42%). Ook voldoende personeel vinden blijft lastig (36% en 22%).

Meer uitkomsten vind je in de presentatie van het onderzoek.

Het Business Performance Program

Met het Business Performance Program helpen wij jou. Of je nu kiest voor het stabiliseren van je omzet, of je omzet juist wilt laten groeien. In beide gevallen is het belangrijk om:

  1. Te bepalen wat je bedrijfsdoelstellingen zijn en te weten hoe je stuurt op het behalen van die bedrijfsdoelstellingen;
  2. Het fundament van je bedrijf zo in te richten dat deze bijdraagt aan de realisatie van je doelstellingen;
  3. Jouw bedrijf zodanig te optimaliseren dat je het beste resultaat behaalt (denk aan omzet en marge).

Als deze drie stappen zijn gezet, dan kan je (als je daarvoor kiest) gaan groeien en strategische keuzes maken. Wil je daar meer over weten? Bekijk dan het Business Performance Program.

Bron: KvK

Deel dit bericht

Meer artikelen die je misschien interessant vindt...

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven