3 tips om uit een strategische crisis te komen

SmitDeVries
3 tips om uit een strategische crisis te komen

Na jaren van economische groei, is er een kentering. Hoge inflatie, stijgende energiekosten en oorlog in Oekraïne zorgen voor een economisch onzekere tijd. In deze fase kunnen de donkere wolken zich boven je onderneming samenpakken. Je ziet dat er slecht weer op komst is, maar je weet nog niet of het gaat regenen, hoeveel het gaat regenen, hoe lang en of er misschien nog zwaarder weer aan komt. 

In de praktijk heerst het gevoel dat het langer duurt voordat offertes vallen. Je concurrent lijkt wel alle deals naar zich toe te slepen. Je personeel doet er veel langer dan normaal over om klussen voor elkaar te krijgen. Er gaat te veel mis in de communicatie. Kortom, het onderbuikgevoel is niet heel positief.

Toch regeert de waan van de dag nog binnen de onderneming. Iedereen is nog onderweg naar klanten, er wordt druk overlegd, veel gebeld etc. En de financiële resultaten dalen nog niet, dus er is nog geen hard signaal dat er een kentering aankomt. In de strategische crisis spelen vaak alleen zachte signalen en het onderbuikgevoel een belangrijke rol. Toch is nu het moment gekomen om actie te ondernemen. Want als de signalen zich door blijven zetten, ben je te laat met acteren en moet je vanuit een achterstand een inhaalslag maken. Je wil voorblijven dat de omzet inzakt, de winsten verdampen en je cash opraakt. In deze blog geven we je 3 tips om ervoor te zorgen dat je het slechte weer voor blijft en je ertegen wapent.

1. Werk AAN je bedrijf in plaats van IN je bedrijf

Veel ondernemers werken keihard in hun bedrijf. Ze zijn de spin in het web en weten overal wat vanaf. De uitdagingen van vandaag worden opgelost maar voor de uitdagingen van morgen of volgend jaar is nauwelijks aandacht. Hierdoor mis je trends, kansen, bedreigingen maar kun je ook vervreemd raken van je eigen ambities als ondernemer. Waarom was je ook alweer voor jezelf als ondernemer gestart en wat vind jij belangrijk?

Werk dus ook áán je bedrijf in plaats van alleen maar in je bedrijf. Stel hiervoor samen met je team een strategisch plan op. Geen dik boekwerk maar een leidraad met daarin een analyse van de sterktes, zwakten, kansen en bedreigingen voor je onderneming. Formuleer hierin ook een gezamenlijke ambitie, doelstellingen en durf duidelijke strategische keuzes te maken. Zorg dat het plan blijft leven dankzij een actieplan en meetbare indicaties. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bedrijven met een concrete strategie en actieplan, succesvoller zijn dan bedrijven die dit niet hebben. Dit vereist een specifieke aanpak, in onze whitepaper strategietraject lees je hier meer over.

2. Zorg voor inzicht

Zorg ervoor dat je onderbuikgevoel meetbaar wordt. Kun je het staven met cijfers? Zorg dus voor inzicht in je openstaande debiteuren, uitstaande offertes, voorraadposities, marges, doorlooptijd offertes, omzet, kosten, resultaat etc. Op deze manier kun je onderbouwd aantonen dat het minder gaat of dat je op bepaalde vlakken juist meer had verwacht. Als je dit goed op orde hebt, ben je in control en geeft het rust. Het laat ook aan interne en externe stakeholders zien dat je weet waar je over praat. Je laat zien dat je in staat bent je ondernemende onderbuikgevoel te combineren met harde cijfers.

Bijkomend voordeel van inzicht is dat als het daadwerkelijk minder gaat, je snel ziet waar je kan bijsturen. Je ziet namelijk snel of je bijvoorbeeld meer cash vrij kan maken uit je voorraad, je debiteurentermijn naar beneden kan, op welke kosten je kunt bezuinigen of je dat je marges niet meer toereikend zijn. Heb je geen financieel manager die je hierbij helpt of geen idee waar je moet beginnen? Lees dan eens de voordelen van een shared CFO.

3. Vraag eens aan een extern iemand om mee te kijken

Binnen je eigen gedachten en binnen je eigen onderneming, heersen bepaalde opvattingen. Het is heel moeilijk om die opvattingen zelfstandig te doorbreken. Om deze denkpatronen en opvattingen te doorbreken, is het heel raadzaam om eens te sparren met een externe deskundige. Iemand die geen emotionele band heeft met de organisatie en die onbevooroordeeld vragen kan stellen. Vragen die misschien al lang niet meer zijn gesteld binnen de organisatie. Het haalt je uit je bestaande denkpatronen en biedt een opening naar nieuwe inzichten. Naast nieuwe inzichten, is het soms ook fijn om tegen een externe je ongezouten mening, frustraties of gevoel te delen. Zonder dat er direct onrust in de organisatie ontstaat. Doe er dus je voordeel mee. Alleen ga je snel, maar samen kom je verder.

We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.

Albert Einstein

Wil jij weten hoe je op de juiste manier met tegenslagen in je bedrijf omgaat? Kijk dan eens bij Turnaround Management of neem contact met ons op.

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven